Diagnostický systém společnosti Scania pomohl najít ukradený tahač
Diagnostický systém Scania Fleet Management, kterým společnost standardně vybavuje všechna svá nová vozidla, se běžně používá pro lokalizaci vozidel, plánování tras nebo vyhodnocování stylu jízdy řidičů. Na začátku února však pomohl vyhledat ukradený vůz.
Ukradený tahač zmizel z vozového parku společnosti Duvenbeck Logistik, s.r.o., která sídlí u Mladé Boleslavi a má ve svém parku celkem deset vozidel Scania. Odcizený vůz byl starý asi jeden rok a z firmy podle ředitele pobočky Jiřího Hríbala zmizel nenápadně.
Vozidlo odjelo nenásilně, s funkčním klíčem, přestože klasický i náhradní klíč zůstaly u nás ve firmě. Proto jsme ani hned nezaznamenali, že by auto chybělo,” vysvětlil Hríbal. Firma teď musí zjistit, kdo nechal duplikát klíče vyrobit. U distributora je výroba náhradních klíčů složitý proces a je k němu zapotřebí minimálně podpis prokuristy. Existují však firmy, které klíče udělají na počkání a bez jakýchkoli dokumentů.
Vozidlo zmizelo 6. února, díky důmyslnosti krádeže se ale majitelům podařilo zjistit, že vůz chybí, až o tři dny později, a to jen proto, že se našel odstavený návěs nedaleko sídla společnosti. Firma se vozidlo pokusila najít pomocí systému Fleetboard, kterým svá vozidla běžně monitoruje, zloděj však hned po krádeži vytrhnul veškerou elektroniku.
Ředitel firmy se proto spojil s Andrejem Čechem, který ve společnosti Scania odpovídá za Fleet Management System, a kontakt na něj předal policii.
„Vystopovat vozidlo za pomocí našeho Fleet Management System nebylo složité,” popsal Čech, „i když se zloděj snažil lokalizaci zamezit, FMS neodpojil a nám se povedlo vozidlo zaměřit s přesností několika metrů.” Podobným způsobem se podařilo vystopovat vozidlo už v roce 2012.
Na nalezeném vozidle byly po nalezení znát snahy o zastření původního majitele, zloděj odstranil například firemní polepy, štítky s VIN kódy i registrační značky. Tahač je momentálně v servisu, ale hned po té, co se vyřeší všechny formální záležitosti, se vůz vrátí do normálního provozu.