MAN vyrábí skvělé vozy už sto let
Koncern MAN má už více než dvě stě padesát let a letos si připisuje další jubileum, nákladní vozy vyrábí už sto let. 21. června 1915 byla v Norimberku zapsána do obchodního rejstříku firma Lastwagenwerke M.A.N.-Saurer a krátce potom, co firma založila výrobnu ve Švýcarsku, opustil továrnu první třítunový nákladní vůz MAN-Sauer.
Hned rok po založení se výroba přemístila ze Švýcarska do Norimberku, kde v roce 1924 firma představila první vozidlo, které mělo dieselový motor s přímým vstřikováním paliva. Z dnešního pohledu to byl zlomový bod, protože vůz otevřel cestu dieselovým motorům ve světě nákladních automobilů. Nový motor tehdy umožnil snížit provozní náklady o 75 procent.
V roce 1928 MAN přišel s dalším průlomem: představil nákladní automobil se třemi nápravami, který se stal předskokanem vozů ve své kategorii. Další technický milník přišel o devět let později: velmi úsporný dieselový motor s přímým vstřikováním a pohonem na všechny čtyři kola.
V poválečných letech rostla poptávka po nákladních vozidlech a společnost MAN své automobily neustále inovovala. V roce 1955 se centrem výroby náklaďáků stal Mnichov a v Norimberku se začaly vyvíjet motory.
Náklaďák roku
Velkou předností MAN byly vždy kapotovaná nákladní vozidla pro stavby, vhodná i pro dálkový provoz. Jedním z nich bylo i typ vozidla 19.280, za které společnost poprvé získala titul „Truck of the Year”. Nejúspěšnějším modelem nákladních vozidel devadesátých let se pak stal vůz typu F2000.
V novém tisíciletí firma opět představila řadu nových technologií, například MAN Comfort-Shift pro optimální průběh řazení. Opravdový milník ale představovaly především nové motory s úsporným a ekologickým vstřikováním paliva řízeným elektronicky.
Budoucnost
I v nadcházejících letech se chce firma věnovat vývoji svých technologií tak, aby byly jejich nákladní vozy co nejúčinnější. Zároveň však společnost dbá i na životní prostředí a snaží se o co nejefektivnější využívání paliva. Snad se jí to bude dařit.